60

4 maart j.l. werd ik 60.

4 maart j.l. werd ik 60.

60.

Ik las ergens dat je na je 50e merkt dat je lichaam minder soepel wordt. Dat kun je volgens mij, een hele tijd uitstellen, door lekker te bewegen. Zelf ben ik een “laatbloeier” wat sporten betreft. Pas rond mijn 45e ben ik gaan hardlopen. Hoewel ik nog steeds  heel aardig met mee kan komen, merk ik toch dat het soms wat minder makkelijk gaat. Maar ja met 60, ben je wel mooi wel, weer 10 jaar ouder. 😉

Klein deel van Groep 1C. 1 maart 2018 gevoelstemperatuur -15C.

Klein deel van Groep 1C. 1 maart 2018 gevoelstemperatuur -15C.

Groep.

Ik train meestal  in een groep of met mijn hardloopmaat Ben. In mijn eentje hardlopen vind ik echt niets aan. Onze trainers Paul (in het midden rode jas) en Joyce helemaal rechts.  Die zorgen, naast techniek en uithouding vermogen, ook voor een ijzersterk lichaam en doorzetting vermogen.  Deze foto is gemaakt op  1 maart j.l. het vroor slechts een paar graden maar een ijzige oostenwind zorgde voor een gevoel temperatuur van -15C. En voor het eerst in de geschiedenis, ging het trainen van de “sterkste” groep 4 niet door 😜

Niet zo belangrijk.

Dus in welke groep je loopt en hoe snel je loopt is eigenlijk niet zo belangrijk. Het plezier staat voorop. Toch lopen we afstanden van 10 …21km en sommige lopen zelfs de marathon van New York of Berlijn straks voor Kika (zoals Tanja 2e van rechts)

Geheimen.

Een van de geheimen om soepel ouder te worden is volgens mij met hardlopen niet té hard te lopen. Natuurlijk trekken we wel eens sprintjes op de baan waarbij de laatste 100meter boven de 15Km per uur gaat, maar zoiets doen we alleen aan het einde van de training.

Pijntjes.

Hoe goed je ook traint, onvermijdelijk loop je soms een blessure op.  Ik heb al van alles aan de hand gehad, kuiten verrekt, hielspoor in beide voeten, last van mijn heup, doorgezakte voet en momenteel een gescheurde meniscus.  Achteraf meestal toch eigen schuld en soms ook een beetje pech.  Het gekke is, dat je vaak juist moet blijven bewegen. Gelukkig heb ik als 2e sport Nordic Walken dat heeft me al een aantal keer “gered” . Zo kun je toch lekker naar buiten, ook al gaat het wat minder.

Beginnen.

Het moeilijkste van iets is: “beginnen” .  Het aardige is dat vele atletiek verenigingen  meerdere keren per jaar een beginners cursus aan waarin je met 7weken een 25 minuten achter elkaar op een rustig tempo komt hardlopen.  Neem van mij aan als je zoiets kunt, dat daarna alles veel en veel makkelijk is.

30.

Naast 60 waren Tineke en ik ook 30 jaar getrouwd. Onze dochters en schoonzoons hadden een heel mooi vakantie huis gehuurd op Texel voor een lang weekeind. Op een park dat “de Krim” heet.

De krim 131 

Natuurlijk ook hardlopen met Sander.

Natuurlijk ook hardlopen met Sander.

Hardlopen.

Ik heb 2 schoonzoons. De een daagt me technisch uit, de andere fysiek.  Dus zowel de hersens als de spieren worden getraind. Met Sander heb ik 2x hardgelopen.  Helaas was het dat weekeind bar koud door de felle oostenwind met windkracht 8 op zaterdag 17 maart.  Maar als ik wat afspreek dan doe ik het.  We zouden maar een rondje van 10 gaan lopen naar de vuurtoren.  Door de snijdende wind was de gevoel temperatuur -18…-20 bizar dus.  Maar toch gedaan.


‘ s Maandags hebben we nog een “rondje”  gelopen naar de slufter. 10 a 11Km.  Jaja….  het werden er bijna 15 doordat een pad in de duinen afgezet was vanwege het broedseizoen dus we moesten ook weer een kilometer of 4 terug over het stand met pal wind tegen. Heftig? Ja. Onverantwoord?  zeker.  Maar ik had het niet willen missen, bovendien “wij” van groep 1C zijn wel wat gewend 😎

Erg mooi park trouwens de Krim, er is van alles te doen.  Mooi zwembad met fantastische glijbanen (zelf getest). Restaurants  En ook als het weer wat minder is, is er een speelhal met van alles.

Jack

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.