Cassettes.
Vanwege de lange levertijden bij het persen van nieuw vinyl, brengen sommige artiesten hun muziek uit op cassettes.
Op YouTube staan allerlei leuke filmpjes over cassettes . Nakamichi was voor mij eind jaren 80 onbetaalbaar. Het werd ook alleen in speciaalzaken verkocht. Toen ik voor een vriendelijk bedrag een goed onderhouden Nakamichi CR-1E kon kopen, was ik om.
Is er meer?
Het is verbluffend, wat voor kwaliteit het “instap-model” CR-1E al heeft. Opnames zijn echt subliem, haast niet van de bron te onderscheiden. Ik gebruikt TDK-SA tape.
Na het lezen van dit stuk op audio-creatieve begon het te “kriebelen” is er meer? Het liefst had ik een CR-4E gehad. Het enige exemplaar dat ik 2e hands tegenkwam, had jaren stilgestaan, dus het nodige onderhoud nodig. Waarschijnlijk bood ik ook gewoon te weinig. 😬
Probeer alle functies.
Normaal probeer ik zelf bij aanschaf van vintage audio zoveel mogelijke functies. Maar de vriendelijke verkoper van deze CR-3E gaf zelf al een demonstratie, inclusief opname én weergave. 🙂
Weinig ervaring.
Met onderhoud van cassette-decks heb ik nauwelijks ervaring. Gezien de redelijke aanschaf prijs van €250,- durfde ik de uitdaging wel aan. Ook al speelt zo’n deck, vintage audio kan na 35 jaar wel wat onderhoud gebruiken.
Experts.
Natuurlijk kan ik zo’n deck door één van de Nakamichi experts laten reviseren. B.v. door Norman van Wijnen of Tom van der Hoff, maar ik wou gewoon proberen hoe ver ik zélf kom. Bovendien, kan ik altijd nog langs gaan bij een van deze experts .
Belangrijk vond ik deck kwalitatief zó goed te maken, dat het weer lang mee gaat. Zodat “iets beters” eigenlijk nog maar weinig toevoegt.
Bolle Elco’s.
Zo ziet een CR-3E er origineel van binnen uit. Er was minimaal onderhoud gepleegd. De originele aandrijfsnaar was vervangen door nieuw wat smal exemplaar. Een nieuwe aandrukrol in de aandrijving? en een paar elco’s waren vervangen.
Globaal onderhoud en Spelen.
Deze 2 stonden elco’s op het punt om open te barsten. In 1e instantie heb ik enkel klein onderhoud gedaan en het hoogst noodzakelijke vervangen.
Ook de koppen gedemagnetiseerd, de aandrijving goed schoongemaakt met wattenstaafjes met een klein beetje IPA. Dat is een zeer zuivere alcohol dat geen resten achter laat. Daarna eerst een tijd, lekker spelen. 🎶
Prima.
Deze CR-3E doet volgens mij, weinig onder voor duurdere Nakamichi’s met 3 koppen. Een prima deck dus. Tijd voor verder onderzoek. In de voeding bleek ooit het een en ander vervangen. Het was keurig netjes gesoldeerd. 👍
Helaas ook een mindere reparatie. Er was een condensator vervangen door een exemplaar met veel te weinig capaciteit 4700µF in plaats van 6.800µF.
Ik heb alle elco’s vervangen door zeer stabiele Vishay 150 RMI. Dat kost een paar centen 😬 maar dan heb je ook wat.
Tip, voor dit voedingbord. Elco’s zijn de laatste 30 jaar kleiner geworden Neem als het even kan, een iets hogere spanning b.v. 16volt origineel een 25 of 35volt exemplaar als dat beter past qua maat. Nooit een lagere spanning.
Rest van het hoofdbord.
Op het hoofdbord zijn alle normale elco’s (op een paar bi-polaire na) vervangen door Vishay’s uit de 038 RSU serie. Er is niets speciaals aan dit type elco. Behalve dat ik ze in vintage audio, erg goed vind klinken. Alle Nichicon Muse audio elco’s zijn vervangen door nieuwe. Waar mogelijk, door de ietsje betere Muse bi-polair.
Tip, zolang de capaciteit klopt en het formaat past, kun je rustig 63volt elco’s gebruiken, Dan hoeft je niet alles precies uit te zoeken. Bijkomende voordeel is dat 63volt elco’s een lagere TAN en levensduur hebben. De meeste onderdelen komen uit eigen voorraad, dus ik heb geen lijstje. Maar ik kan je eventueel voor een deel wel op weg helpen.
Wordt vervolgd,
Jack
Dat is een prima tip Gerrit.
Groet,
Jack
Bedoel je hier bij artikel over Nakamichi CR-1e en CR-3e : een lager TAN(verlies)en LANGERE levensduur?
Tip, zolang de capaciteit klopt en het formaat past, kun je rustig 63volt elco’s gebruiken, Dan hoeft je niet alles precies uit te zoeken. Bijkomende voordeel is dat 63volt elco’s een lagere TAN en levensduur hebben.