Nordic Walken

Naast hardlopen, fietsen en wandelen ga ik ook 2x per week Nordic Walken. Dat doe ik bewust om een aantal redenen.  Ik werk de hele dag in mijn eentje en vind het heerlijk om met mensen buiten de natuur in te gaan.  Daarnaast heb ik ook wel eens een blessure van het hardlopen. Dankzij Nordic Walken, kan ik evengoed naar buiten :-)

Tot een paar jaar terug was deze sport erg populair.  Nu ben je een bezienswaardigheid als je met stokken loopt. Dat is wel fijn want dan houden de mensen tenminste een beetje rekening met je. In plaats van tegen je stokken te schoppen of er op gaan staan! :-(

Grapjes

Het standaard grapje dat je als Nordic Walker onderweg moet aanhoren is: “waar zijn je Ski’s? al dan niet in de langlauf variant” Maar net zo vaak stoten de mensen elkaar aan en hoor je iets van: “die heb ik op zolder liggen”  Dan denk ik waarom loop je er niet mee?  Je loopt zoveel beter, rechter en krijgt geen dikke handen. Daarnaast gebruik je ongeveer 90 tot 95% van je spieren.

Cursus

logo-INWA

Toegeven goed kunnen Nordic Walken, is best een kunst (ik kan het nog steeds niet).   Een basis opleiding van een les of 8…10?  is  aan te bevelen, het liefst gegeven door een gediplomeerd instructeur die een opleiding bij het INWA heeft gevolgd.

nwgroepwachten

Dit is het groepje waar ik maandagavond samen mee loop. Van links naar rechts Cor (trainer) Bert, Annie, Inge, Marianne en Hilga. Er staan een aantal mensen nog niet op de foto omdat die of nog onderweg waren of vanavond wat anders te doen hadden.

We verzamelen tegenwoordig in het Jagersveld een natuurgebied vlakbij en speciaal voor mij wacht iedereen tot 19:45. Aardig niet? maar eerder red ik ‘ s maandags echt niet.  Om 19:15 prop ik nog even het avond eten naar binnen en stap rond 19:30 in de auto…. met de fiets ben ik te laat.

nwgroepwachten2

Meestal lopen we dan een kilometer of 6…7  en onderweg is er even tijd voor wat te drinken of wat te eten.  Nieuw op deze foto Ria 3e van links en Jannie 4e van links.

Afvallen

Wil je afvallen door méér te bewegen?  Dan is het ook slim om te gaan Nordic Walken omdat je veel meer spieren gebruikt dan bij wandelen. Met Nordic Walken  verbrand je ongeveer 400 kilocalorieën per uur; met sportief wandelen zijn dat er veel minder (280 kilocalorieën). Bron: Gezondheidnet     Met hardlopen val ik nauwelijks af….. er komt eerder bij.  Mijn broeken passen wel makkelijker :-)

Belasting

Als je de techniek eenmaal een beetje onder de knie hebt, is het (veel) minder belastend dan andere sporten dan hardlopen en wandelen. Omdat je dankzij de “stokken” die eigenlijk Poles heten er 2 extra benen bij krijgt.  Tegen een heuvel of brug oplopen is veel gemakkelijker.

Echt een aanrader dat Nordic Walken,  in Scandinavië door  De Finse sportstudent Marko Kantaneva “uitgevonden”  en nog steeds populair ook onder jonge mensen.  Waarom het hier in Nederland bij een “rage” bleef en maar een aantal jaren heel populair was is een beetje een raadsel.

Ik vermoed omdat er in de hoogtijdagen zo’ n 5 …6 jaar terug veel “wildgroei” is geweest in plaatst van eerst een goede cursus volgen.  Want echt makkelijk vind ik het niet. Daarnaast denk ik het Hollandse: “doe maar gewoon dat is gek genoeg”

Hier zijn wij (ouderen) met de nodige levens ervaring (net als ik) weer in het voordeel.  Want ik trek me steeds minder aan van wat andere vinden en denken. Daar wordt je alleen maar dood ongelukkig van.  Het positieve is dat er meer mensen met beweging problemen Nordic Walken ontdekken.  Het fijne is dat je als oudere jongere (zoals ik) ook “knoert hard*”  20Km kunt lopen met veel minder risico op een blessure :-)

Een aanrader!

Jack

Opmerking*  Gemiddeld 5,5…6km/per uur met pieken van richting  7km….

Auteur: Jack

Hoi mijn naam is Jack van Brederode. Waarschijnlijk stond mijn wieg naast de radio want de liefde voor muziek zit diep in mijn genen. Vanaf mijn 12e ben ik serieus bezig met techniek en audio. Daarnaast hou ik van mensen, koken en hardlopen

2 gedachten over “Nordic Walken”

  1. Zeker :-) De eerst volgende wat langere tocht die op het programma staat is de Dam tot Dam Wandel tocht.
    Naast grotere afstanden van 42 en 25 en 20km kun je ook 10 en 5km lopen. Ik ga de waarschijnlijk de 20 lopen.

    Zie Dam tot Dam wandel tocht.
    Maar als een groep het gezelliger vind een andere afstand te lopen doe ik natuurlijk mee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.