Pioneer SX-5560 deel 1

Vintage uit de jaren 70.

Pioneer SX-5560 origineel, maar zonder front.
Pioneer SX-5560 origineel, maar zonder front.

Black face,

De Pioneer SX-5560 uit 1978, is de zwarte uitvoering van de SX-750   Ze noemen dat ook wel : “Black Face”. Voor de rest is hij 100% identiek. Nu is de SX-750 al fijne receiver, maar in de zwarte uitvoering ook een juweel om te zien.  Deze Pioneer is in de loop der jaren, flink gebruikt, maar goed onderhouden.  Na zijn 40e verjaardag, is de fut er een beetje uit. Valt af en toe het geluid weg. Tijd voor een grondige revisie! . ?

Van binnen origineel.
Van binnen origineel.

Wat getallen.

Net als zijn “zilveren broer” de SX-750.  Geeft deze SX-5560 2x 50watt aan 8Ω luidsprekers.  Bij 4Ω geeft Pioneer een bescheiden 2x 60watt op bij een THD vervorming van 0,1% bij 1Khz.  In de praktijk zul je merken dat deze “kleine” receiver heel wat meer potentie heeft.  Helemaal, als je de voeding aandacht geeft.  Hoe ik dat ga doen lees je straks verder.  Maar dat deze receiver ooit door een krappe voeding in “ademnood” komt is uitgesloten.

Meer.

Wat nog meer?  Een uitstekende FM tuner die net als zijn grote broers de SX-850, 950, 1050 (en de in het zwart uitgevoerde modellen) een zogenaamde 4 voudige afstemcondensator heeft.  Het FM gedeelte, is bijna net zo goed een veel duurdere losse tuner uit de TX-reeks van Pioneer.  En na deze revisie is hij zeker zo goed.

Verder.

Natuurlijk is er een aansluiting voor een platenspeler. met MD element. Een AUX ingang voor b.v. een CD-speler of een DAC  en 2 tape in- en uitgangen die je eventueel ook kunt gebruiken om iets anders op aan te sluiten dan een tape-of bandrecorder. Als laatste kun je 2 paar luidsprekers aansluiten.  Let op, dat dan de impedantie van die luidsprekers 8Ω is. Tenminste als je ze allebei tegelijk wil gebruiken.  (zie ook de handleiding op het WWW)

Revisie.

Eindtransistoren met nieuwe koelpasta.
Eindtransistoren met nieuwe koelpasta.

Meestal begin ik met de eindtrappen.  De eindtransistoren waren nog prima en hebben nieuwe isolatie plaatjes en koelpasta gekregen.

HFE meten stuur transitoren.
HFE meten stuur transitoren.

Op de eindversterker print zijn transistoren met “zwarte pootjes”  vervangen door moderne ruis arme nieuwe.  In het linker en rechter kanaal en onderling, wil ik liefst geen verschil hebben.  Met dit apparaatje kun je dat uitzoeken.

Afregelen van de eindtrappen.
Afregelen van de eindtrappen.

Natuurlijk zijn alle elco’s ook vervangen en kan het afregelen beginnen.  Op de foto zie je een zogenaamde trim sleutel, waarmee ik met een 24slagen instel potmeter heel nauwkeurig de rustroom kan afregelen.

Bij het aanzetten 50ma.
Bij het aanzetten 50ma.
En na 20 minuter 30ma.
En na 20 minuter 30ma.

Beveiliging.

De beveiliging zit samen met een gedeelte van de voeding op één printje.

Beveiliging en voeding print.
Beveiliging en voeding print.

Te zien is dat deze print al een keer netjes gerepareerd is geweest.  Links het luidspreker relais. Niet helemaal goed meer en deels verantwoordelijk dat het geluid af en toe wegvalt.

Beveiliging en voeding print nieuw.
Beveiliging en voeding print nieuw.

Ook hier weer mijn favoriete en uiterst betrouwbare Vishay elco’s, verder een mooi nieuw relais en nieuwe zener diodes.

Voeding.

Voeding elco's meten.
Voeding elco’s meten.

In de voeding zitten 2 grote buffer elco’s van maar liefst 15.000uF per stuk.  30% afwijking valt binnen de tolerantie, deze vallen dus af.

Nieuwe buffer elco's.
Nieuwe buffer elco’s.

Oook nieuwe elco’s  wijken iets af, deze zo’ n 10%  dat is prima.  Al heb ik wel eens het idee dat Vishay altijd wat zuinig is qua capaciteit.  Stroom leveren kunnen echt goed. Met ruim 7 ampère bij 100 hertz en 41volt zijn ze met zijn tweeën onderdeel van een heel krachtige voeding, die als het moet, 600watt kan leveren. Daarom zal deze 2x 50watt (ahum) receiver nooit in “ademnood” Komen door een te krappe voeding. ?

Volume.

Links origineel, rechts moderne Alps.
Links origineel, rechts moderne Alps.

De andere oorzaak dat het geluid af en toe weg viel kwam door de volume regelaar.  Deze is ooit al eens vervangen.  Maar bij het meten bleek dat er maar liefst 3dB verschil zat in het linker en rechter kanaal.  Wat ik netjes vind, dat om het een en ander passend te maken ook een nieuw kunstof busje was gemaakt.  Die kan ik weer zo gebruiken bij deze  nieuwe Alps.

Nieuwe Alps volume regelaar.
Nieuwe Alps volume regelaar.
Halverwege binnen.
Halverwege binnen.

Halverwege.

De revisie is nu halverwege.  Het is een uitdaging om te werken in zo’ n compact gebouwde receiver.  Omdat niet elk onderdeel meer origineel te krijgen is, of omdat er 40 jaar later gewoon betere componenten te koop zijn. Kan ik veel van mijn creativiteit kwijt in dit soort receivers.  Het is de bedoeling dat deze SX-5560 minimaal zo goed gaat spelen als zijn veel grotere broers.

Wordt vervolgd,

Jack

Auteur: Jack

Hoi mijn naam is Jack van Brederode. Waarschijnlijk stond mijn wieg naast de radio want de liefde voor muziek zit diep in mijn genen. Vanaf mijn 12e ben ik serieus bezig met techniek en audio. Daarnaast hou ik van mensen, koken en hardlopen

3 gedachten aan “Pioneer SX-5560 deel 1”

  1. Beste mijnheer Helthuis,

    Ik denk dat er onder de motorkap het e.e.a. aandacht nodig heeft. Een plof komt vaak vanuit de voeding en/of eindtrap van de receiver. Ik zou op zijn minst een deel revisie adviseren. Als u er nog 25 jaar mee wil spelen zou ik hem gewoon helemaal laten restaureren. Dit soort receivers heeft een geluid wat niet meer gemaakt kan worden omdat het simpel te arbeidsintensief is.

    Met vriendelijke groet,

    Jack

  2. hoi jack
    gaaf om te zien hoe te zien hoe je een revisie uitvoert.
    mijn eigen ploft als je hem aan zet, zou je me kunnen zeggen wat dit zou kunnen zijn?
    Heeft verder altijd prima gespeeld, en als die eenmaal speelt is het een genot om na te luisteren.
    Ben er super blij mee verder.

  3. Indrukwekkend verslag Jack. Succes bij de verdere renovatie van deze mooie unit!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.