30 KM nieuwe uitdaging.

30KM

Waar andere mensen in hun vakantie gaan bergbeklimmen, skiën, zeilen, wandelen of lekker uitrusten. Heb ik me dit jaar weer opgegeven om mee te doen met een aantal training lopen voor de Amsterdamse marathon.  Georganiseerd door de stichting Trainingslopen.

Naar mate de conditie vordert voelt het op een bepaald moment als “vakantie”; Zie je onderweg van alles en ben je steeds minder het het lopen zelf bezig.

Jack

Week 25

Rustig aan, deze week

Na de nodige kilometers vorige week.  Deze week een aantal keer rustig gewandeld. Woensdag snel werk op de atletiekbaan met Bea.. Donderdag een  lekker duurloopje met 1 C van 8km. Zondag een halve marathon in het Amsterdamse bos.

Zondag zou het warm worden dus vroeg gestart 7:45. Terug langs de Bos baan was het warm. Het bos werkt als een airco. Ongeveer 18km schaduw en 3km in de volle zon. Rustig gelopen en 21km vol gemaakt.

Lang de bosbaan was het warm.

Wat hindernissen vanwege een natuurmarkt (gezellig druk) en een doorgang onder de snelweg die afgesloten is.

Bewust geen water meegenomen. Jammer genoeg waren er een aantal fonteintjes die het niet doen. Ook die bij het einde van de bosbaan, doet het niet. 🥵De WC’s waren gelukkig open én keurig netjes.. Hersteltijd 46 uur. VO2max 45 Ging verder prima. Duurde FF voordat het zweet in mijn gezicht door de zonnebrand ging.

Week 24

Alkmaarse 4-daagse

Een weekje wandelvakantie. Zie Alkmaarse 4-daagse 2024

Week 23

Paar foutjes deze week

Maandag is volgens mijn schema een rustdag. Overdag wat kilometers gelopen.  ’s Avonds met de nordic walk groep voor de gezelligheid  mee…. De zondag ervoor ook gewandeld met Tineke . Dat merkte ik dinsdagavond en woensdagochtend.  Rustdag betekend ….. rustdag 🙄 Kan ook een kwestie van wennen zijn.

Dinsdag snelle warming-up en loopschool training van Joyce. Moest even op gang komen.  5x 700 met Jennifer? Top ondanks het grijze weer.

Woensdag “minuten loop” op de baan 2-4-6 2x. Begon wat stroef daarna lekker lopen met Edith, meestal 6min rond.  Zon en wolken.

Donderdag stijve spieren! Te weinig koffie?  Even niet hardlopen. Van de nood een deugd gemaakt  6km stevig gewandeld op een paar vrij nieuwe Hoka’s. Ging prima. Mooi weer.

Papavers

Zaterdag Amsterdamse bos. Vooraf ’s morgens thuis flink de kuitspieren en hamstrings los gewerkt. Het lopen ging prima. Bij 10km een energie reep,  bij 15km een gel.  Totaal 17km. Lekker loopweer +/- 14C. Gemiddeld 6:30.

Zondag rondje Hembrug gewandeld 8km.  Beetje mooie voeten. Volgende week ga ik 4 dagen meelopen met de Alkmaarse 4-daagse. Dus tot woensdag doe  ik echt niks 😇

Week 22

Wat aandacht puntjes deze week.

Dinsdag  last van mijn lies aan de linkerkant.  Veel  regen. Tot in mijn onderboek toe zeiknat. Droog shirt  vergeten.  Te veel  dingen voor AVZ aan mijn hoofd.  Ik had het ijskoud na het trainen. Het was wel lekker rustig op de baan. Normale mensen blijven binnen. Wij niet. 😂

Woensdag  licht bewolkt.  200 metertjes gelopen in een soort estafette.  Ging erg goed en snel 🙂 Ideaal loopweer.

Donderdag Gematst op de baan.  Weer flink aan de beenspieren gewerkt. Wat minder lang gelopen en in een rustiger tempo.

Ere rondje voor mijn dochter Mariska

Zaterdag Duurloop 15,4km.  Sterke benen, had nog energie over. Een enkele energiereep bij 10km was afdoende.   Schitterend loopweer.

Hooglanders schitterende beesten
Koekoesbloem  erg mooi.    

Week 21

Geen gekke dingen deze week,

Dinsdag tussen de regen en onweersbuien  kunnen trainen.  🙂 Het  “hoogtepunt” was schuin opdrukken tegen een hoogspringbak omdat de grond te nat was.  Zaterdags tijdens de lange duurloop voelde ik ineens, dat ik daar ook spieren had. 😬

Woensdag droog weer,  heerlijk 6:30 gelopen met mijn maatje Edith.

Edith mijn hardloopmaatje op woensdag. Een vrouw met veel ervaring.

Donderdag o.a. werken  aan de hamstrings. Trainen in het gras, is weer eens wat anders. Met snel werk op de baan 100-200-300 kon ik goed meekomen.

Groep 1C waar ik voorlopig op dinsdag en donderdag avond mee loop.

Zaterdag duurloop van 16,5 Km  in het Amsterdamse bos. Ging goed. Bij 3…4km voelde ik even mijn linker heup, maar dat liep ik er zo weer uit, sterke benen, geen zere voeten. Gemiddeld 6:27. Een enkele energie reep bij 10km gaf voldoende energie.

Ben is altijd vrolijk en  sterk.  Ik ben een bevoorrecht mens , met mijn hardloopmaatjes.
Honderden gele lissen langs de bosbaan

Zondag voor het eerst sinds maanden 1,5uur  genordic walkend in het Jagersveld.  Lekker weer +/- 18C.  Over twee weken is de Alkmaarse 4-daagse. Ook dat, moet ik een beetje bijhouden.

Veel wilde rozen, die heerlijk ruiken.

Week 20

Normaal train ik 4x in de week. 2x Nordic Walken en 2x hardlopen. Omdat je met Nordic Walken je voeten van achter naar voren  afwikkelt -wat bij hardlopen juist afremt-  ben ik sinds een aantal weken alleen nog maar aan het hardlopen.

Op de baan kan ik redelijk  meekomen met de rest van groep 1C en de woensdag groep.  Donderdag avond was de warming-up en de training zwaar. Ik had ook schoenen aan met te veel demping.  Het bleek  niet slim, om op vrijdag ochtend  oefeningen te doen.  Ik verrekte net niet een spier in mijn linker bil.  Moet nog even mijn draai vinden, maar het is  fijn om zonder pijn in je voeten te kunnen lopen.

Duizenden boterbloemen onderweg. Het was warm maar in het bos is ook schaduw

Zaterdag een rustige duurloop van precies 16km in het Amsterdamse bos.  Inmiddels  hersteld van een venijnig griepje. 2  weken terug heb  ik mijn 1e halve marathon van dit jaar gelopen. Mijn benen waren sterk  maar 21km zat er deze zaterdag nog even niet in.  Hoewel ik vrij goed tegen warmte kan, was met +/- 20…22 C  warm.  Gelukkig zijn er in het Amsterdamse  bos ook plekken met schaduw.

Volgende week gaat het vast beter,

Jack

Vorig jaar (2023)

Vorig jaar heb ik een aantal foutjes  gemaakt. Zodat ik twee weken voor de 1e test loop van 20km al een flinke hamstring blessure had. Verder had ik bij de 2 test lopen van 30km t.o.v. de rest van de groep gewoon te weinig inhoud .

Dit jaar wil het beter aanpakken. Met afstanden lopen ben ik een aantal weken eerder gestart. Nu kan ik rustig afstanden van 17km lopen zonder dat ik echt moe thuis kom. Voor mijn loopmaat Ben, lijkt het nóóit moeilijk.

Paaltjes in het Amsterdamse bos

Inhoud.

Om meer “inhoud” te krijgen heb ik me een paar weken opnieuw aangesloten bij mijn oude hardloop groep. Onze trainer Joyce doet veel aan techniek tijdens de loopscholing. Is sympathiek en legt dingen goed uit.

De jaren lijken op haar nauwelijks invloed gehad te hebben. Ze is akelig sterk, tijdens de “warming-up”. Naast Ben en Edith had ik me niemand beter kunnen wensen.

Voor op tempo lopen  is er op de woensdag ochtend nog een loopmaatje Edith. Ze is iets ouder dan ik, heeft veel ervaring.  Een fijn  mens.

Onderweg in het Amsterdamse bos

Gestopt.

Met Nordic Walken op maandagavond ben ik  gestopt. Het is een héél andere techniek waarbij je van je hak naar je voorvoet afwikkelt. Terwijl ik met hardlopen op mijn middenvoet start en land. Vooral bij intervallen moet ik  uitkijken dat ik dan mijn achillespezen niet overbelast.

Mijn training schema ziet er voorlopig als volgt uit:

  • Zaterdag rustige lange duurloop met Ben.
  • Zondag rustig uitlopen of wandelen.
  • Maandag rust.
  • Dinsdag baantraining met Joyce van groep 1C.
  • Woensdag baan met Edith.
  • Donderdag baantraining met Joyce.
  • Vrijdag rust.

Het schema is natuurlijk niet in beton gegoten. Zeker als de afstanden langer dan 20km ben ik van plan op zaterdag  af en toe met  groep 1C mee te lopen. Iets dat ik de jaren voor Corona heb geleerd. De  truc is dan b.v. op zaterdag 10…14km en zondag ook 14km. Omdat je lichaam meestal binnen 24 uur nog niet is hersteld voelt het als één lange loop van 28km.

Groep 1C hier train ik dinsdag en donderdag avond mee.

Wordt hierboven vervolgd.

Jack

Auteur: Jack

Hoi mijn naam is Jack van Brederode. Waarschijnlijk stond mijn wieg naast de radio want de liefde voor muziek zit diep in mijn genen. Vanaf mijn 12e ben ik serieus bezig met techniek en audio. Daarnaast hou ik van mensen, koken en hardlopen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.